יום ראשון, 29 בספטמבר 2013

מרק לשבירת טרפת החגים (או: מרק ירקות של בית ערב החזרה לשיגרה)

פתאום כך, ביום אחד, בלי הכנה מראש זורקים עלי את הפצצה הזו - את חוזרת לשיגרה גיברת!

שימי שעון מעורר (לא שאני זקוקה לשעון מעורר בכדי לקום בשש בבוקר, דבר כל כך שיגרתי, פולני ושכיח - כי אני באמת לא יכולה לישון הרבה... נו שויין), צאי לריצת הבוקר בחושך (כי אין זמן לשתות קפה וגם להגיע בזמן לעבודה), תחזרי, שימי מים, כנסי למקלחת (מהר, מהר ו... מהר) תלגמי חצי לגימה מהקפה, בדיוק כשאת מתנגבת, מתלבשת ומתאפרת (כבר לא בת 20, אמרנו?) ותברחי אל הפקק הממתין לך ביציאה מהמושב.

טוב, אז ככה נראית השיגרה שלי, לעומת זאת השיגרה של הגימל שלי הרבה יותר מפנקת (בלשון המעטה), בכל זאת מדובר בצלם שזקוק לשעות שינה טובות ומתוקות על מנת שיוכל לחלום, ליצור ולקבל 'מוזה'.

ימי החופשה שלי הם ימי העונש של גימל, הוא לא יכול לישון עד מאוחר כמו שהוא אוהב כי אני עושה כל כך הרבה רעש וצילצולים ולא מאפשרת לו לחיות את חיי האומן המיוסר.

המסכן צריך לקום בבוקר לצלילי המוסיקה שאני אוהבת (מתי, חווה, בני, שלום, אריק וגם קצת שמוליק - אולד פאשן זו אני! ), לשתות כוס קפה עם איזו עוגיית תמרים (או חצי צנצנת), לקרוא את העיתון החביב עלי (שבימי חופשה אני מרשה לעצמי כאקסטרה פינוק) ו'להתחיל את היום'... ארוחת בוקר, בוהריים, צהריים, קפה ועוגה אחה"צ, ארוחת ערב וארוחת לילה.
שלא לדבר על משהו לנשנש בין לבין - כי חייבים להכניס משהו לפה... בכל זאת.

ואחרי מרתון של 11 יום ברציפות כפול 5000 קלוריות ביום זורקים עלינו את הפצצה - זהו, נגמרה החגיגה, עכשיו אחרי החגים ולכו לעבודה!

ואנחנו שני התמימים שnקיימים הוראות, וכמו שציוו עלינו 'ושמחת בחגיך' מקבלים עתה את עול החזרה לשיגרה.
טרפת החג - תמה ובמקומה יגיעו הימים הנוראיים בהם נשתדל לחזור לשגרה (ולגזרה) ולהשיל מעלינו את עול השומנים.

והנה אני מוצאת את עצמי חוזרת מהשוק עם ירקות טריים להכנת מרק ירקות שימלא את הבטן, יאזן את הגוף וימלא את הבית בריח משכר (ובעיקר שיחזיר ימינו כקדם).

מרק הירקות שלי מושתת על ירקות טריים בלבד, ללא חומרים משמרים, ללא צבעי מאכל וכמעט וללא תבלינים.

המתכון הנפלא הזה נלקח מסבתי ומאימי,שתי אלופות בישול גדולות מהחיים.
מה שכייף במתכון הזה הוא שאפשר לשחק עם הירקות - לשים יותר מה שאוהבים ולהשמיט את מה שפחות...)

מרק ירקות לשבירת טרפת החגים 

מה קונים?
פרוסת דלעת יפה חתוכה לקוביות
2 בטטות גדולות חתוכות לקוביות
2 גמבות יפות חתוכות לקוביות
3 זוקיני / קישואים חתוכים לפרוסות / קוביות
4 גבעולי סלרי פרוסים
2 בצלים פרוסים לקוביות
3 גזרים בינוניים פרוסים
כרובית אחת קטנה - בינונית (פרחים, פרחים, קטנים, קטנים)
חצי חבילה פטרוזיליה קצוצה
כפית מלח (אפשר להוסיף אח,כ אם חסר לכם)
חצי כפית פלפל גרוס/טחון
חצי כפית פלפל לבן
חצי כפית פפריקה מתוקה (לא חובה, פשוט המתכון של שתי הונגריות...)
כ-4 כוסות מים (מי ברז)
רבע כוס שמן זית (אפשר גם חצי מזה... אם ממש שומרים, יש לטעם של השמן משמעות בטעם המרק)


ירקות המרק - אותם הבאתי מהשוק


מה עושים?
זו נשמעת כבו בדיחה, אז סליחה מראש :)
לסיר גדול מכניסים שמן זית ומתחילים לאדות בצל, גזר, סלרי ובטטות. לאחר כדקה להוסיף את המלח והפלפל השחור, לאחר אידוי של עוד כחמש דקות להוסיף את יתרת הירקות (למעט הפטרוזיליה) ואת הפלפל הלבן.
לשמור תמיד על חום בינוני, לא להגיע לרתיחה של השמן ולערבב מידי פעם בכף עץ (או כל כף שאינה שוברתאת הירקות) אני אוהבת שרואים את הירק כפי שהוא אם אני לא מרסקת את המרק.

הירקות לפני תחילת העבודה - משוויצה קצת 

מרק טוב הוא מרק עם ירקות איכותיים מלאים בטעם
  
הכרובית ממתינה לכניסתה לסיר - פרחים קטנים קטנים 

מאדים על אש בינונית את הירקת כעשרים דקות (כן, עשרים דקות - 20 דקות), התהליך הזה יגרום לירקות להגיר את הטעמים ואת המיצים שלהם אל תוך הסיר ויצור את הטעם הארומתי שיוצר ציר ירקות שעובדים עליו שעות.

לאחר מכן מכסים את הירקות במים 2-3 ס"מ מעל פני הירקות ומביאים לרתיחה, לאחר הרתיחה מוסיפים פטרוזיליה ומעט פפריקה מתוקה, מערבבים מעט.

שומרים על סף רתיחה ומבשלים כשעה - שעה וחצי (כל המאריך הרי זה משובח).



המרק בהתהוות


הוספנו גם פטרוזיליה קצוצה


 זהו מרק שכייף לטרוף, עם טעם עשיר של בית חם ואוהב.

זהו, כאן המתכון נגמר ואנחנו רצים לקחת עוד קערה של מרק :)
אפשר לפרוס מעט בצל ירוק

ולטרוף


חזרה נעימה לשיגרת היום יום
שלכם, עדי
אתם מוזמנים להצטרף אלי גם בדף הפייסבוק בין מתכון אחד לשני :)
https://www.facebook.com/kauffmancooking?ref=hl

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה