יום חמישי, 8 באוגוסט 2013

עוגה לשבת (או: עוגת גבינה אפויה שלא נופלת לעולם)

לפני הרבה שנם נתקלתי במתכון הזה, ואז, באותם הימים בהם חשבתי שאני צריכה לאפות מינימום כמו פטיסרי צרפתי אותנטי, העוגה הזו נראתה לי פשוטה מידי, קלה מידי וחסרת טוויסט.

עברו השנים והכנתי לגימל את  העוגה לערב שבת (לפני כשנתיים), מי שמכיר את נפשו של הגימל שלי יודע שבעוגות אי אפשר כל כך לקנות אותו, הוא לא מהאנשים שמזמינים קינוח במסעדה, למשל. הזוי זה נשמע, נכון?
חלק בלתי נפרד מההנאה שלי ומהבילוי שלי במסעדה זה הרגע הזה - הרגע המתוק, יש משהו מפתיע בקינוחים, מפתיע יותר מתפריט במסעדה מאוד מאוד טובה, נראה כאילו לצבעוניות ולמתיקות יש ערך ומוסף שמושך אליו.

המכון של העוגה הזו הוא מתכון עתיק ישראלי מסתבר, עוגה שהמון מטבחים בשנות השבעים אפו בארץ, וככל הנראה, כמוני, גם עם ישראל רצה לגוון, לשפר, להיות הרבה יותר מתוחכם וזנחו את הפשטות המדהימה של העוגה הזו, עוגה ללא קמח (רק בבסיס הבצק שלה) ומעט מאוד סוכר.

גימל התאהב (בי ובעוגה מייד) וגם זוהר שלנו מחכה לה כל פעם מחדש - חזרנו למקורות עוגת גבינה פשוטה, מינימום עבודה וטעם גן עדן.

והנה, כמה שעות לפני שבת, המתכון לפניכם:

עוגת גבינה אפויה 
לתבנית עגולה קוטר 26-28

לבסיס העוגה:
150 גרם פטי בר / עוגיות חמאה מרוסקות (אני מעדיפה ביסקוויטים של עלית, חמאתיים יותר)* (טיפ נוסף בסוף המתכון)
100 גרם חמאה מומסת
5 כפות סוכר (אפשר לוותר, אבל בגלל שהעוגה לא כל כך מתוקה, זה נותן טוויסט של טעם)

למלית הגבינה:
750 גרם גבינת שולחן (גבינה לבנה 9 אחוז שומן)
כוס פחות כף סוכר לבן
2 שקיקים סוכר וניל/כפית וחצי תמצית וניל
5 ביצים L או 6 ביצים M

לציפוי העוגה 
2 גביעים שמנת חמוצה (אני מעדיפה שמנת של פעם - הרבה יותר דומיננטית)
5 שקיקים סוכר וניל (סה"כ 50 גרם)

להכנה ...

מחממים תנור ל- 150 מעלות - חום בינוני נמוך.

מכינים את התחתית, מערבבים פטי בר מרוסקים עם סוכר וחמאה מומסת עד לתערובת יציבה.
משמנים תבנית אפייה (מתפרקת) מעט בחמאה/שמן צמחי. ומהדקים את התערובת לתחתית. אפשר עם תחתית של כוס, זה יוצר אחידות בגובה. אנחנו רוצים רק תחתית ולא צדדים.
מכניסים את התחתית המוכנה למקפיא לכ-15-25 דקות.

שמים את הגבינה בקערה/קערת מיקסר, הסוכר, תמצית /שקיקיי הוניל ומערבלים (אפשר במיקסר ידני רגיל, כזה שקונים בחנות ב- 50 ש"ח)
מוסיפים את הביצים - זו אחר זו ומערבלים עד שאנחנו מקבלים תערובת אחידה.

מוציאים מהקפיא את התחתית ומעבירים מעליה את הבלילה.
מעבירים לתנור ל- 30 דקות, פותחים את התנור ומסובבים את העוגה מעט (תנורים בייתים, כולל שלי, אינם אחידים בפיזור החום... ולכן יש לסובב מעט את העוגה) ומשאירים כ- 20 דקות נוספות.

מוציאים את העוגה מהתנור - אני יודעת!!! היא נראית לא אפוייה במרכזה - זה נורמלי ובסדר, תרגעו, זה בסדר! משאירים את התנור עובד.

מצננים כעשר דקות - רבע שעה בחוץ.

בינתיים מכינים את הציפוי- מערבבים את החומרים עם מטרפה ידנית.
כשהעוגה מעט הצטננה מצפים בעדינות את העוגה, אפשר עם כף, מהשוליים כלפי פנים (כי בפנים היא עוד נוזלית ורכה מאוד).
מעבירים לתנור ל- 10 דקות נוספות ומוציאים מייד.
מצננים ומעבירים למקרר לפחות 4 שעות לפני ההגשה.

העוגה הזו יכולה להישמר עד ארבעה ימים במקרר. מניסיון של המשפחה שלי - זה עוד לא קרה :)

וככה היא נראית לאחר הפריסה הראשונה:





* טיפ - אם יש לכם ילדים ואתם רוצים את העוגה הזו מעט יותר מתוקה ניתן להמיר את ביסקוויטים הרגילים בביסקוויטים בטעם קרמל (כמו הלוטוס), במקרה הזה מורידים בכלל את 3 כפות הסוכר ממתכון הבסיס והעוגה הופכת למתוקה הרבה יותר. חשוב לי לציין - גם במתכון המקורי העוגה מתוקה אך באופן מעודן.

* טיפ נוסף - מי שאוהב - וזמן להוסיף לבלילת הגבינה - ביצים גרידת לימון/גרידת תפוז (משהו כמו כף אחת, זה יתן יופי של טעם).


ועד לפעם הבאה 
שבת שלם וסופ"ש נפלא יקיריי :)
תבשלו, תאפו ותראו שהשד לא גדול כל כך. 
שלכם, עדי. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה