יום שבת, 10 באוגוסט 2013

פולקעס בלימון וירוקים בתוספת כרובית 'מטוגנת' בתנור (או: ארוחת צהריים לסתם יום של חול)

מעטים האנשים שיודעים שאני לא אוכלת בשר, אני מבשלת בשר עבור כל אותם האהובים לי (ואפילו אומרים שאני מכינה לא רע גם בלי לטעום, כשחייבים יש לי טועם ראשי - ניחשתם, גימל), לפני הרבה שנים התחלתי לחשוב בכיוון של צמחונות, לא מחוסר אהבת בשר - זה טעם לי מאוד (!!!) אלא מהכיוון של אהבת בעלי החיים. לעיתים נדירות אני 'חוטאת' באכילת בשר ממש טוב, או כשיוצא לי תבשיל חדש ומיוחד ואני 'חייבת לעצמי לטעום'.

אפשר לקרוא לי 'כמעט צמחונית', לעומת זאת אני חיה בזוגיות עם גבר שמאוד אוהב בשר, שאחרי 24 שעות ללא בשר (ואני מכלילה בזה גם עוף, סליחה על חוסר הדיוק הקולינרי) הבטן שלו מתחילה להתחרפן.

פולקעס - מילה בשפת היידיש אמנם, אבל אין אדם בארץ שלא יודע בדיוק על מה מדובר, אצלנו בבית זו המילה השגורה, כשרעבים למשהו בייתי, מנחם, למשהו ממלא כזה קוראים לזה בשמו הפשוט - פולקע.

אני מכינה לגימל הרבה פולקעלעס, בכל מני דרכים ווריאציות. היום אשתף אתכם במתכון לפולקעס ברוטב לימון ועשבים שהיו לי במקרר ובצנצנות במטבח, אני מצרפת מתכון נהדר ומפתיע לכרובית 'מטוגנת' שאני מכינה בתנור במקום בשמן עמוק (משמין משהו) ומספק את אותה התוצאה ממש.

אמא שלי מכינה מזה שנים רבות כרובית מטוגנת - מעדן לכל באי בייתנו (יש כאלה שמתקשרים מראש, לפני שהם מגיעים בכדי שלא תשכח חלילה להכין), המתכון שלפניכם הגיע ממצוקה - אמא שלי בשלנית דגולה של המון שנים (לא נסגיר כאן את גילה מטעמי צניעות נשיים משהו) היא מכינה את הכרובית המטוגנת לאחר בישול מלא (כלומר הכרובית יכולה להתפרק לאחר הבישול) ולפני הטיגון היא מכינה אותה כמו שניצל - שכל התהליך הזה - לאנשים לא מיומנים מסתיים בעיסה מגעילה. הגעתי למתכון המנצח לפני כעשר שנים - בצעדי הראשונים במטבח והוא מלווה אותי עד היום - בעיקר בשל החיסכון הגדול בקלוריות:

אז יאלה - ולעבודה!

פולקעס בלימון וירוקים 
מחממים תנור ל- 190 מעלות (אני אוהבת להשתמש גם בטורבו במתכון הזה)

8-10 פולקעס (שוקיים עוף) אפשר להמיר ב- 4- 5 כרעיים עוף (אני מעדיפה ללא העור)
2 כפות שמן זית
2 לימונים יפים (גרידה + מיץ)
4-5 שיני שום (2 כתושים/ קצוצים - לבחירתכם), אפשר גם כמה שיני שום נוספות שלמות - למי שאוהב.
2 בצלים קטנים חתוכים לפלחים (עם הקליפה)
1 פלפל אדום פרוס לרצועות
1 קישוא פרוס או/ 2- 3 פטריות שמפניון או/ פלפל רחיף בינוני פרוס דק ללא גרעינים - לבחירתכם
6 עלי בזיליקום יפים קצוצים דק
חופן פטרוזיליה קצוצה דק
2 גבעולי תימין - אופציה בלבד, לא כולם אוהבים את התבלין הזה
כפית אורגנו - בעונה: טרי, ועכשיו - מיבש
1 כפית מלח
1 כפית פלפל לבן
1 כפית פלפל שחור גרוס




ההכנה
מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה, שמים את הפולקעס ומורחים בשמן זית, מוסיפים את הירקות ומורחים אף אותם.
בקערה קטנה מערבבים את כל התבלינים (כולל את גרידת הלימון) ואת עשבי התבלין ובוזקים במידה שווה על הפולקעס והירקות.
מוסיפים מיץ לימון ומערבבים.
מכניסים את התבנית לתנור כשהיא מכוסה בנייר אלומיניום.
כעבור 35-40 דקות יש להוציא את התבנית ולהוריד את נייר הכסף, לערבב מעט ולהרטיב את הפולקעס ואת הירקות בנוזלים שבתבנית. במקרה וחסרים - להוסיף כמה כפות מי ברז - זה יעשה את העבודה). מחזירים לתנור, לא מכוסה, לעוד כ-20 דקות. הפולקעס ישחימו מעט. זה בסדר.



כרובית 'מטוגנת' בתנור  

תנור מחומם מראש  180 - 190 מעלות (אפשר בהחלט להכנס בו זמנית עם הפולקעסים שלנו)
מחממים בסיר מים עד לרתיחה

לכרוביות
1 תפרחת בינונית - גדולה יפה 
כזו:


 לבלילה:
2 ביצים (L) או 3 (M)
כף חרדל דיז'ון שאתם אוהבים (אני עדיפה חלק ולא מנוקד כי זה שומר על בלילה חלקה)
רבע כוס שמן קנולה (מה שיתן לחות לכרובית)
כפית מלח
2כפיות פלפל לבן

צלחת עם פירורי לחם (זה שאתם אוהבים) לטבילה.

להכנת הכרובית:
פורסים את הכרובית לפרחים בינוניים - גדולים (אנחנו רוצים להימנע מפרחים שיתפרקו במסע עד לתנור)

ככה :



ברגע שהמים בסיר רותחים מכניסים את הפרחים עם כף מלח, מערבבים מידי פעם.
הבישול צריך להיות עד רמת אל-דנטה (כמו פסטה), כלומר - ניתן לאכילה אבל מוצק, זה לוקח כעשר דקות - לבדוק עם מזלג.
מוצאים את הפרחים לקערה ומצננים מעט.

מכינים בקערה נוספת את הבלילה, מערבבים את המרכיבים יחד על לאיחוד המרכיבים.
מכינים צלחת עם פירורי הלחם החביבים עליכם (אני שמה גם קורנפלור - הפרעה שלקחתי מהבית, ממש לא נחוצה)

ככה:



כשהפרחים מצטננים מעט (ואפשר לגעת בהם - זו הבחינה הפשוטה) טובלים את הפרחים אחד אחד בבלילה ולאחר מכן בפירורי הלחם, עד לכיסוי מוחלט. עבירים לתבנית תנור מרופדת בנייר אפייה.

כשכל הפרחים מוכנים על נייר האפייה מעבירים לתנור כ- 20-25 דקות. מוציאים, מצננים מעט ומעבירים לצלחת - לא ישאר כלום - הבטחה שלי :)
אפשר (אם זה יקרה) לאכול גם פושר וגם קר והמתכון הזה עובר יפה גם בחימום במיקרוגל.



כל שנותר לי זה לאחל לכם בתאבון,
תבשלו, תאכלו ותגלו שבתוך שעה אפשר להכין אחלה ארוחה :)
שבוע נהדר אהובים שלי :)
שלכם, עדי.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה